Садржаји
Програм предавања
Методичке инструкције за рад и функција очигледних средстава
- Прилагођавање говора васпитача узрасним могућностима деце да реагују на вербални налог
- Комбиновање вербалног и невербалног израза у комуникацији са децом
- Постављање проблемских ситуација у функцији усмеравања тока активности – имплицитне инструкције
- Практично подстицање мотива говора и пружање психолошке подршке дечјем говору
- Испитивање и праћење интересовања деце. Васпитавање интересовања
- Анализа очигледних средстава са практичних вежби – врсте и функције средстава
- О васпитању укуса
- Изражајно читање, причање, рецитовање – вербално и невербално наглашавање
- Подстицање чулног доживљавања текста и менталног и моторичког учешћа у читању (допуњавањем, предвиђањем, моторичким реакцијама)
- Испитивање хоризонта очекивања
- Тумачење књижевног текста
- Структура и жанровске одлике дела
- Хумор као поетичко начело
- Лексички избор у тексту
- Разумевање фигуративне употребе језика и њене функције
- Методичко тумачење непознатих речи
- Поступак адаптације текста
- Смерови методичке анализе текста
- Формулисање питања за анализу и методичких усмерења (полигон, покрет, симболичко-иконичко представљање кључних појмова итд.)
- Типологија питања
- Симулирање читања као прва претчиталачка вежба
- Тумачење садржаја и израза у одабраним анимираним филмовима и дечјим емисијама
- Критеријуми за избор медијских садржаја
- Дечја штампа и њена функција у подстицању претчиталачких способности деце
- Структура стрипа у функцији разумевања симболичког и иконичког представљања говора
- Вербална продукција карактеристична за узраст од три до шест година
- Структура приче
- Функције и начини подстицања препричавања, причања, описивања и извештавања
- Улога описивања у подстицању деце на причање
- Употреба говорних образаца и форми учтивог обраћања
- Подстицање дијалога у спонтаним драматизацијама
- Функције театра у вртићу – стваралачко ангажовање деце
- Разговорне игре
- Поштовање сарадничког принципа у комуникацији (уважавање саговорника)
- Показатељи развоја симболичке игре
- Рецепција говора одраслог
- Однос детета према књизи и другим продуктима културе
- Рана способност читања
- Претчиталачке вежбе
- Симболи и функције симболичког представљања
- Препознавање конвенционалних симбола и глобално читање
- Разликовање гласа од слова
- Гласовна анализа и синтеза
- Разликовање речи од реченице
- Растављање реченице на речи
- Симболичко, иконичко и индексичко приказивање гласова у речи и речи у реченици
- Синтаксичке, творбене, прозодијске вежбе у функцији развоја претчиталачких способности деце
- Критеријуми усложњавања синтаксичких и претчиталачких вежби
- Покретне игре
- Моторичке вежбе – од крупне ка финој моторици
- Правилно коришћење прибора за писање
- Оријентација у равни и у линијском систему
- Критеријуми избора и груписања задатака
- Критеријуми усложњавања графомоторичких вежби
Разумевање карактеристика менталног лексикона
- Општи и ментални лексикон
- Представа о речи и представа о појму
- Ментални лексикон и процедурално знање
- Модели менталног лексикона
- Лексема
- Разумевање принципа складиштења и организације лексичких јединица у менталном лексикону (на пример, кроз организовање вежби груписања речи страног порекла на основу њихове гласовне структуре)
- Путеви сазнавања и разумевања језичких механизама
- Критеријуми избора примера и усложњавања језичких вежби
- Критеријуми груписања примера
- Тематска примереност
- Визуелна представљивост
- Вежбе артикулације
- Методичко представљање синтагматских лексичких односа
- Методичко представљање парадигматских лексичких односа
- Значај контекста за разумевање парадигматских лексичких односа
- Творбене вежбе
- Синтаксичке вежбе
- Методички приступ метафори
- Метафора и метонимија у мишљењу и говору
- Механизми полисемије
- Илустровање и смислено расклапање сликовитих загонетака, пословица и идиома
- Разумевање функције и природе поређења и супротних поређења
- Тест-речник
- Асоцијативни речник
- Метода узорка активности
- Дечји портфолио
- Скале процене развоја
- Успостављање хијерархије дисциплина зависно од теме, природе извора сазнања и одабраног кључа за решавање проблемских ситуација
- Пројектни приступ развоју и учењу – Основе програма предшколског васпитања и образовања
Програм вежби
Уводне вежбе
- Организација наставе
- Структура распореда практичних вежби
- Обавезе студената
- Методички правци мотивисања говора детета (лутка медијатор, параван, задаци алтернативног избора итд.)
- Методичко тумачење књижевног текста
- Изражајно причање, рецитовање или драмско извођење текста у циљу снажнијег чулног доживљаја код деце
- Читање текста с испитивањем дечјег хоризонта очекивања
- Усмеравање деце да замишљају песничке слике
- Подршка процесу актуелизације текста
- Учење песме напамет уз помоћ мнемотехника
- Читање текста са подстицањем деце да изговарају предвидљива места и рефрене
- Грађење читалачког искуства деце кроз тумачење наратива с подтекстом
- Испитивање опсега значења појединих речи кроз тест-речнике
- Методичко тумачење значења непознатих речи и израза
- Коришћење речника страних речи и описних једнојезичних речника за прецизирање полазног објашњења приликом њихове методичке обраде (нпр. једнотомни Речник Матице српске)
- Адаптација књижевног текста прилагођена узрасту деце
- Разумевање алегорије у басни
- Издвајање чудесних мотива у бајци
- Функције ликова у бајци
- Проблемски приступ бајци
- Шира локализација текстова са историјским или епским подтекстом
- Функције илустрација књижевног текста (подршка разумевању прочитаног, проналажење илустрација које не представљају ситуације из текста у функцији провере разумевања прочитаног, симулирање читања, препричавање итд.)
- Стварање подстицајног окружења за разумевање просторних односа у књижевном делу (полигон, мапа и др.)
- Вежбе опажања: визуелне, акустичке, тактилне
- Развијање говорног слуха путем спонтаног освешћивања неправилног изговора код другог
- Фис феномен и освешћивање неправилног изговора код себе
- Акустичке вежбе и артикулација гласова – подстицај у одабраним књижевним текстовима
- Мотивисање деце да самостално вежбањем коригују изговор
- Артикулација група гласова (с и ш; ж и џ; ч и ћ; р, л и љ)
- Вежбе ономатопеје
- Тактилне сликовнице у функцији причања, описивања и развоја фине моторике
- Испитивање праваца имагинације кроз асоцијативне речнике
- Причање (по низу слика, на основу задатих речи, на основу задатог почетка, с променом перспективе, на основу маште)
- Описивање у функцији причања
- Репортажа
- Стварање симболичког плана препричавања
- Препричавање (уз помоћ питања, уз помоћ илустрација или симболичког плана, с променом завршетка приче, с променом перспективе)
- Методичка обрада структурних елемената приче (теме, мотиви, ликови) као подстицај за причање
Трећи блок вежби у вежбаоници
- Претчиталачке вежбе на млађем узрасту – препознавање конвенционалних симбола, посебно логотипа
- Симулирање читања на млађем узрасту
- Гласовна анализа и синтеза
- Одређивање позиције гласа у речи
- Слоговна анализа
- Разликовање гласа од слова
- Индексичко приказивање гласова у речи
- Упознавање одлика типичне реченице предшколског детета коришћењем методе узорка активности
- Допуњалке – активирање семантичких и формалних критеријума за довршавање реченица
- Разликовање реченице од речи
- Растављање реченице на речи
- Уочавање прозодијских обележја речи и реченице
- Симболичко и иконичко приказивање речи у реченици
- Сажимање реченице и њено симболичко представљање
- Сликоприче/сликопесме
- Састављање и проширивање реченице
- Исказивање прошлог и будућег времена у говору деце
- Разумевање и коришћење негације
- Рад на деформисаним реченицама
- Разумевање и коришћење предлога и предлошко-падежних конструкција у говору – полигон, покретне игре.
- Моторичке вежбе – подстицај у књижевном тексту
- Покретне игре – учење песме напамет, певање и увођење кореографије
- Невербална комуникација (пантомима, речник осећања итд.)
- Графомоторичке вежбе – сналажење у слободној равни и линијском систему
- Драматизација текста
- Сценско извођење драмског текста (читаће пробе, подела улога, сценографија, маске – рад по центрима интересовања)
- Посета позоришту, тумачење сценског извођења познатог текста
- Разговорне игре
- Ситуационе игре
- Груписање речи страног порекла (француског, енглеског, турског, мађарског итд.) и расветљавање значаја културолошког контекста у коме се то језичко вежбање остварује
- Коришћење речника страних речи и израза при избору и груписању примера
- Језичке појаве у књижевном тексту као подстицај за језичка вежбања
- Синоними
- Коришћење речника синонима и фреквенцијског речника при избору и груписању примера
- Антоними, стварање контекста за њихово разумевање
- Хипоними – могућности интегрисања са другим развојним областима (упознавање околине, развој почетних математичких појмова)
- Хомоними и хомоформи – акценат као носилац значења
- Тематски речници – осмишљавање одговарајућег контекста и могућности повезивања са другим областима
- Деривационе вежбе (деминутиви, аугментативи, породице речи, творба имена итд.)
- Коришћење обратног и деривационог речника за избор и груписање примера
- Грaђење деминутива и аугментатива – откривање значења
- Породице речи – осмишљавање одговарајућег контекста и могућности повезивања са другим областима
- Настајање сложеница – аналитичко-синтетички приступ
- Метафоре у мишљењу и говору – подстицај у књижевном тексту и спонтаним говорним ситуацијама
- Поређења и супротна поређења
- Загонетке
- Пословице
- Идиоми – коришћење фразеолошких речника за избор одговарајућих примера
- Стварање загонетака на основу сугерисаних системских карактеристика скривеног појма
- Оптичке илузије и загонетке – стваралачки приступ
- Изокренуте приче
- Испитивање и праћење дечјих интересовања
- Васпитавање интересовања
- Ситуационе игре уз употребу говорних чинова
- Функције и употреба говорних чинова (молба, захваљивање, извињење, честитање)
- Прелиставање дечје штампе
- Стрип – читање и стварање стрипа
- Симболичко приказивање дијалога у стрипу
- Самостални или стваралачки рад деце у функцији синтезе
- Осмишљавање функционалних очигледних средстава и организација простора
- Осмишљавање интегрисаних активности у оквирима методике развоја говора (нпр. семантичке вежбе у функцији разумевања фигуративне употребе речи у књижевном тексту)
- Осмишљавање интегрисаних активности које укључују сагледавање проблема са становишта различитих дисциплина (нпр 1. упознавање фонолошке структуре одабраних речи страног порекла и везивање овог акустичког утиска за одговарајућа симболичка и културна обележја земље из које потичу – развој говора и упознавање околине; 2. појам скупа, врсте животиња, хипоними и хипероними и тематски речник – развој почетних математичких појмова, упознавање околине и развој говора; 3. разумевање књижевног текста укључивањем знања о животињама које се појављују као ликови у књижевном тексту – животни циклус цврчка, јеж ловац, вук месождер – развој говора и упознавање околине; 4. механизам метафоре и пресликавање скупова – развој говора и развој почетних математичких појмова итд.)
- Развијање пројекта у одабраној васпитној групи (нпр. Марко Краљевић, Цврчак и мрав, Лик принцезе у народним и уметничким бајкама итд.)
- Пројектни приступ уоченом проблему у васпитној групи (колаборативни рад студената)