Садржаји

Програм предавања

Методичке инструкције за рад и функција очигледних средстава
  • Прилагођавање говора васпитача узрасним могућностима деце да реагују на вербални налог
  • Комбиновање вербалног и невербалног израза у комуникацији са децом
  • Постављање проблемских ситуација у функцији усмеравања тока активности – имплицитне инструкције
  • Практично подстицање мотива говора и пружање психолошке подршке дечјем говору
  • Испитивање и праћење интересовања деце. Васпитавање интересовања
  • Анализа очигледних средстава са практичних вежби – врсте и функције средстава
Методички приступ књижевном делу и другим медијима
  • О васпитању укуса
  • Изражајно читање, причање, рецитовање – вербално и невербално наглашавање
  • Подстицање чулног доживљавања текста и менталног и моторичког учешћа у читању (допуњавањем, предвиђањем, моторичким реакцијама)
  • Испитивање хоризонта очекивања
  • Тумачење књижевног текста
  • Структура и жанровске одлике дела
  • Хумор као поетичко начело
  • Лексички избор у тексту
  • Разумевање фигуративне употребе језика и њене функције
  • Методичко тумачење непознатих речи
  • Поступак адаптације текста
  • Смерови методичке анализе текста
  • Формулисање питања за анализу и методичких усмерења (полигон, покрет, симболичко-иконичко представљање кључних појмова итд.)
  • Типологија питања
  • Симулирање читања као прва претчиталачка вежба
  • Тумачење садржаја и израза у одабраним анимираним филмовима и дечјим емисијама
  • Критеријуми за избор медијских садржаја
  • Дечја штампа и њена функција у подстицању претчиталачких способности деце
  • Структура стрипа у функцији разумевања симболичког и иконичког представљања говора
Култура изражавања, ситуационе и драмске игре
  • Вербална продукција карактеристична за узраст од три до шест година
  • Структура приче
  • Функције и начини подстицања препричавања, причања, описивања и извештавања
  • Улога описивања у подстицању деце на причање
  • Употреба говорних образаца и форми учтивог обраћања
  • Подстицање дијалога у спонтаним драматизацијама
  • Функције театра у вртићу – стваралачко ангажовање деце
  • Разговорне игре
  • Поштовање сарадничког принципа у комуникацији (уважавање саговорника)
Развој ране писмености код предшколске деце – развојни стандарди у Србији
  • Показатељи развоја симболичке игре
  • Рецепција говора одраслог
  • Однос детета према књизи и другим продуктима културе
  • Рана способност читања
  • Претчиталачке вежбе
  • Симболи и функције симболичког представљања
  • Препознавање конвенционалних симбола и глобално читање
  • Разликовање гласа од слова
  • Гласовна анализа и синтеза
  • Разликовање речи од реченице
  • Растављање реченице на речи
  • Симболичко, иконичко и индексичко приказивање гласова у речи и речи у реченици
  • Синтаксичке, творбене, прозодијске вежбе у функцији развоја претчиталачких способности деце
  • Критеријуми усложњавања синтаксичких и претчиталачких вежби
Графомоторичке вежбе
  • Покретне игре
  • Моторичке вежбе – од крупне ка финој моторици
  • Правилно коришћење прибора за писање
  • Оријентација у равни и у линијском систему
  • Критеријуми избора и груписања задатака
  • Критеријуми усложњавања графомоторичких вежби

Разумевање карактеристика менталног лексикона

  • Општи и ментални лексикон
  • Представа о речи и представа о појму
  • Ментални лексикон и процедурално знање
  • Модели менталног лексикона
  • Лексема
  • Разумевање принципа складиштења и организације лексичких јединица у менталном лексикону (на пример, кроз организовање вежби груписања речи страног порекла на основу њихове гласовне структуре)
Систем језичких вежби и игара – подстицај и циљеви
  • Путеви сазнавања и разумевања језичких механизама
  • Критеријуми избора примера и усложњавања језичких вежби
  • Критеријуми груписања примера
  • Тематска примереност
  • Визуелна представљивост
  • Вежбе артикулације
  • Методичко представљање синтагматских лексичких односа
  • Методичко представљање парадигматских лексичких односа
  • Значај контекста за разумевање парадигматских лексичких односа
  • Творбене вежбе
  • Синтаксичке вежбе
Семантичке вежбе
  • Методички приступ метафори
  • Метафора и метонимија у мишљењу и говору
  • Механизми полисемије
  • Илустровање и смислено расклапање сликовитих загонетака, пословица и идиома
  • Разумевање функције и природе поређења и супротних поређења
Истраживање и праћење дечјег говорног развоја
  • Тест-речник
  • Асоцијативни речник
  • Метода узорка активности
  • Дечји портфолио
  • Скале процене развоја
Могућности интегрисања садржаја различитих развојних области
  • Успостављање хијерархије дисциплина зависно од теме, природе извора сазнања и одабраног кључа за решавање проблемских ситуација
  • Пројектни приступ развоју и учењу – Основе програма предшколског васпитања и образовања

Програм вежби

Уводне вежбе
  • Организација наставе
  • Структура распореда практичних вежби
  • Обавезе студената
  • Методички правци мотивисања говора детета (лутка медијатор, параван, задаци алтернативног избора итд.)
 Први блок вежби у вежбаоници
  • Методичко тумачење књижевног текста
  • Изражајно причање, рецитовање или драмско извођење текста у циљу снажнијег чулног доживљаја код деце
  • Читање текста с испитивањем дечјег хоризонта очекивања
  • Усмеравање деце да замишљају песничке слике
  • Подршка процесу актуелизације текста
  • Учење песме напамет уз помоћ мнемотехника
  • Читање текста са подстицањем деце да изговарају предвидљива места и рефрене
  • Грађење читалачког искуства деце кроз тумачење наратива с подтекстом
  • Испитивање опсега значења појединих речи кроз тест-речнике
  • Методичко тумачење значења непознатих речи и израза
  • Коришћење речника страних речи и описних једнојезичних речника за прецизирање полазног објашњења приликом њихове методичке обраде (нпр. једнотомни Речник Матице српске)
  • Адаптација књижевног текста прилагођена узрасту деце
  • Разумевање алегорије у басни
  • Издвајање чудесних мотива у бајци
  • Функције ликова у бајци
  • Проблемски приступ бајци
  • Шира локализација текстова са историјским или епским подтекстом
  • Функције илустрација књижевног текста (подршка разумевању прочитаног, проналажење илустрација које не представљају ситуације из текста у функцији провере разумевања прочитаног, симулирање читања, препричавање итд.)
  • Стварање подстицајног окружења за разумевање просторних односа у књижевном делу (полигон, мапа и др.)
 Други блок вежби у вежбаоници
  • Вежбе опажања: визуелне, акустичке, тактилне
  • Развијање говорног слуха путем спонтаног освешћивања неправилног изговора код другог
  • Фис феномен и освешћивање неправилног изговора код себе
  • Акустичке вежбе и артикулација гласова – подстицај у одабраним књижевним текстовима
  • Мотивисање деце да самостално вежбањем коригују изговор
  • Артикулација група гласова (с и ш; ж и џ; ч и ћ; р, л и љ)
  • Вежбе ономатопеје
  • Тактилне сликовнице у функцији причања, описивања и развоја фине моторике
  • Испитивање праваца имагинације кроз асоцијативне речнике
  • Причање (по низу слика, на основу задатих речи, на основу задатог почетка, с променом перспективе, на основу маште)
  • Описивање у функцији причања
  • Репортажа
  • Стварање симболичког плана препричавања
  • Препричавање (уз помоћ питања, уз помоћ илустрација или симболичког плана, с променом завршетка приче, с променом перспективе)
  • Методичка обрада структурних елемената приче (теме, мотиви, ликови) као подстицај за причање
Трећи блок вежби у вежбаоници
  • Претчиталачке вежбе на млађем узрасту – препознавање конвенционалних симбола, посебно логотипа
  • Симулирање читања на млађем узрасту
  • Гласовна анализа и синтеза
  • Одређивање позиције гласа у речи
  • Слоговна анализа
  • Разликовање гласа од слова
  • Индексичко приказивање гласова у речи
  • Упознавање одлика типичне реченице предшколског детета коришћењем методе узорка активности
  • Допуњалке – активирање семантичких и формалних критеријума за довршавање реченица
  • Разликовање реченице од речи
  • Растављање реченице на речи
  • Уочавање прозодијских обележја речи и реченице
  • Симболичко и иконичко приказивање речи у реченици
  • Сажимање реченице и њено симболичко представљање
  • Сликоприче/сликопесме
  • Састављање и проширивање реченице
  • Исказивање прошлог и будућег времена у говору деце
  • Разумевање и коришћење негације
  • Рад на деформисаним реченицама
  • Разумевање и коришћење предлога и предлошко-падежних конструкција у говору – полигон, покретне игре.
 Четврти блок вежби у вежбаоници
  • Моторичке вежбе – подстицај у књижевном тексту
  • Покретне игре – учење песме напамет, певање и увођење кореографије
  • Невербална комуникација (пантомима, речник осећања итд.)
  • Графомоторичке вежбе – сналажење у слободној равни и линијском систему
  • Драматизација текста
  • Сценско извођење драмског текста (читаће пробе, подела улога, сценографија, маске – рад по центрима интересовања)
  • Посета позоришту, тумачење сценског извођења познатог текста
  • Разговорне игре
  • Ситуационе игре
 Пети блок вежби у вежбаоници (летњи семестар)
  • Груписање речи страног порекла (француског, енглеског, турског, мађарског итд.) и расветљавање значаја културолошког контекста у коме се  то језичко вежбање остварује
  • Коришћење речника страних речи и израза при избору и груписању примера
  • Језичке појаве у књижевном тексту као подстицај за језичка вежбања
  • Синоними
  • Коришћење речника синонима и фреквенцијског речника при избору и груписању примера
  • Антоними, стварање контекста за њихово разумевање
  • Хипоними – могућности интегрисања са другим развојним областима (упознавање околине, развој почетних математичких појмова)
  • Хомоними и хомоформи – акценат као носилац значења
  • Тематски речници – осмишљавање одговарајућег контекста и могућности повезивања са другим областима
Шести блок вежби у вежбаоници
  • Деривационе вежбе (деминутиви, аугментативи, породице речи, творба имена итд.)
  • Коришћење обратног и деривационог речника за избор и груписање примера
  • Грaђење деминутива и аугментатива – откривање значења
  • Породице речи – осмишљавање одговарајућег контекста и могућности повезивања са другим областима
  • Настајање сложеница – аналитичко-синтетички приступ
 Седми блок вежби у вежбаоници
  • Метафоре у мишљењу и говору – подстицај у књижевном тексту и спонтаним говорним ситуацијама
  • Поређења и супротна поређења
  • Загонетке
  • Пословице
  • Идиоми – коришћење фразеолошких речника за избор одговарајућих примера
  • Стварање загонетака на основу сугерисаних системских карактеристика скривеног појма
  • Оптичке илузије и загонетке – стваралачки приступ
  • Изокренуте приче
Осми блок вежби у вежбаоници
  • Испитивање и праћење дечјих интересовања
  • Васпитавање интересовања
  • Ситуационе игре уз употребу говорних чинова
  • Функције и употреба говорних чинова (молба, захваљивање, извињење, честитање)
  • Прелиставање дечје штампе
  • Стрип – читање и стварање стрипа
  • Симболичко приказивање дијалога у стрипу
  • Самостални или стваралачки рад деце у функцији синтезе
  • Осмишљавање функционалних очигледних средстава и организација простора
  • Осмишљавање интегрисаних активности у оквирима методике развоја говора (нпр. семантичке вежбе у функцији разумевања фигуративне употребе речи у књижевном тексту)
  • Осмишљавање интегрисаних активности које укључују сагледавање проблема са становишта различитих дисциплина (нпр 1. упознавање фонолошке структуре одабраних речи страног порекла и везивање овог акустичког утиска за одговарајућа симболичка и културна обележја земље из које потичу – развој говора и упознавање околине; 2. појам скупа, врсте животиња, хипоними и хипероними и тематски речник – развој почетних математичких појмова, упознавање околине и развој говора; 3. разумевање књижевног текста укључивањем знања о животињама које се појављују као ликови у књижевном тексту – животни циклус цврчка, јеж ловац, вук месождер – развој говора и упознавање околине; 4. механизам метафоре и пресликавање скупова – развој говора и развој почетних математичких појмова итд.)
  • Развијање пројекта у одабраној васпитној групи (нпр. Марко Краљевић, Цврчак и мрав, Лик принцезе у народним и уметничким бајкама итд.)
  • Пројектни приступ уоченом проблему у васпитној групи (колаборативни рад студената)

 

Праћење студената који похађају Методичку праксу II

Упутства за подстицање говорног развоја деце у оквирима интегрисаног приступа васпитно-образовном раду на континуираној пракси