О предмету
Семестар: 7. и 8.
Статус предмета: обавезан курс
Број кредита према ЕСПБ: 7
Укупан број часова: 120
Број часова предавања и вежби: 1 + 3 (30 + 90)
Способност говора једно је од најважнијих својстава људске врсте, које је одваја од других биолошких врста. Својеврсна је прекретница у еволуцији човека, у развоју друштвених односа и основни градивни елемент цивилизације и културе. У том смислу је и проучавање развоја говора неодвојиво од сагледавања и разумевања карактеристика језика као производа једне културе и јасног знака личног и друштвеног припадања и распознавања.
Са психолошког становишта развој говора остварује се испуњавањем неколико предуслова, међу којима су природна емоционална комуникација, развој артикулације гласова и речи, развој способности употребе симбола и симболичког представљања, формирање основних сазнајних категорија (објекат, простор, време, узрочност), развој социјалне когниције (успостављање заједничке пажње с одраслим, препознавање намера), практично-ситуациона размена активности и значења (у заједничкој игри детета и одраслог) и развој унутрашњег говора као пресудног средства у регулацији сопствених мисаоних процеса и активности.
Јединствен када је у питању организовање мисли, размена мишљења, управљање концептима, аргументовање и преношење сазнања, говор је предмет многих дисциплина, почев од антропологије, лингвистике, психолингвистике, психологије, методике наставе српског језика и књижевности и, у оквиру ње, методике развоја говора.
Методика развоја говора као теоријско-практична дисциплина бави се начинима подстицања развоја говора деце. Њен основни задатак јесте теоријско и практично оспособљавање васпитача да подстичу испуњавање поменутих предуслова за успешан говорни развој деце у предшколској установи (формирање реченице, богаћење речника, усвајање морфолошких образаца итд.), као и за развој имагинације кроз упознавање и тумачење књижевног текста, упознавање елемената сопствене културе и култура других народа, развој ране писмености итд.
Статус предмета: обавезан курс
Број кредита према ЕСПБ: 7
Укупан број часова: 120
Број часова предавања и вежби: 1 + 3 (30 + 90)
Способност говора једно је од најважнијих својстава људске врсте, које је одваја од других биолошких врста. Својеврсна је прекретница у еволуцији човека, у развоју друштвених односа и основни градивни елемент цивилизације и културе. У том смислу је и проучавање развоја говора неодвојиво од сагледавања и разумевања карактеристика језика као производа једне културе и јасног знака личног и друштвеног припадања и распознавања.
Са психолошког становишта развој говора остварује се испуњавањем неколико предуслова, међу којима су природна емоционална комуникација, развој артикулације гласова и речи, развој способности употребе симбола и симболичког представљања, формирање основних сазнајних категорија (објекат, простор, време, узрочност), развој социјалне когниције (успостављање заједничке пажње с одраслим, препознавање намера), практично-ситуациона размена активности и значења (у заједничкој игри детета и одраслог) и развој унутрашњег говора као пресудног средства у регулацији сопствених мисаоних процеса и активности.
Јединствен када је у питању организовање мисли, размена мишљења, управљање концептима, аргументовање и преношење сазнања, говор је предмет многих дисциплина, почев од антропологије, лингвистике, психолингвистике, психологије, методике наставе српског језика и књижевности и, у оквиру ње, методике развоја говора.
Методика развоја говора као теоријско-практична дисциплина бави се начинима подстицања развоја говора деце. Њен основни задатак јесте теоријско и практично оспособљавање васпитача да подстичу испуњавање поменутих предуслова за успешан говорни развој деце у предшколској установи (формирање реченице, богаћење речника, усвајање морфолошких образаца итд.), као и за развој имагинације кроз упознавање и тумачење књижевног текста, упознавање елемената сопствене културе и култура других народа, развој ране писмености итд.
Повезаност са другим предметима
Предмет Методика развоја говора II садржајима се надовезује на предмет
Методика развоја говора I, а с обзиром на интердисциплинарну природу
методике као дисциплине, подразумева да студенти владају знањима
стеченим на лингвистичким, књижевним, културолошким и
педагошко-психолошким предметима које су похађали.
- Српски језик, Говорна култура, Увод у тумачење књижевности, Драма и покрет, Књижевност за децу и младе, Српска култура у европском контексту, Методика развоја говора I
- Развојна психологија, Општа педагогија, Предшколска педагогија, Педагошка психологија, Основи дидактике са методиком васпитно-образовног рада
- Методика ликовног васпитања, Методика музичког васпитања, Методика физичког васпитања, Методика упознавања околине, Методика развоја почетних математичких појмова