Организација наставе


Наставни процес чине предавања и методичке вежбе. Студенти похађају предавања и вежбе, редовно читају препоручену литературу, активно учествују у дискусијама на предавањима и вежбама и студиозно се припремају за практичне вежбе.

Предавања

Да би успешно савладао курс, упоредо са обрадом појединих тема на предавањима студент треба да проучава препоручену литературу.

Методичке вежбе

Методичке вежбе обухватају
  1. самостално припремање студента и
  2. четири вида наставе:
    • упознавање дечје групе,
    • инструктивне вежбе,
    • практичне вежбе у вежбаоници и
    • методичке анализе одржаних практичних вежби. 

Подразумевају да се студенти активно укључе у следеће облике рада: 
  • информишу се о својим појединачним задацима у оквиру заједничког распореда рада у вежбаоници, проучавају литературу и прикупљају грађу за вежбе;
  • припремају нацрт упознавања и упознају узрасну групу у којој ће самостално водити задату активност;
  • бирају грађу, припремају материјал у оквиру методичког студирања задате ситуације учења за инструктивне вежбе и похађају их – активно учествују у припреми активности својих колега;
  • пишу припреме за самосталне и групне ситуације учења;
  • похађају вежбе у вртићу вежбаоници: посматрају и воде белешке о активностима својих колега, воде самосталне активности, активно учествују у методичким анализама које се одржавају по њиховом извођењу. 

Самостално припремање студента

Информације о испитној активности. Студент пре одржавања инструктивних вежби на којима представља своју припрему добија ове податке: узраст дечје групе, јединицу усмерене активности, препоруку о одговарајућим материјалима за припремање самосталне активности: књижевни, научни и стручни текстови, речници итд., датум упознавања групе, датум одржавања инструктивних вежби, датум извођења самосталне активности.

Припремање активности. Успешно припремање за активност подразумева следеће кораке.

  • Анализа јединице усмерене активности – дефинисање циља активности подразумева истраживачки и аналитички приступ студента предложеним садржајима активности и њихово разматрање зависно од узрасних могућности и потреба деце, дефинисање циља активности (зашто чинимо такав избор и шта желимо да постигнемо) и оперативних задатака активности (кроз које конкретне методичке радње долазимо до циља).
  • Нацрт за упознавање дечје групе
  • Прикупљање грађе. Грађа или садржај активности, зависно од области којима садржаји јединице усмерене активности припадају, обухвата: анализу књижевног текста и избор доминантних делова: тумачење текста, фигуративне употребе речи, песничких слика, доминантних идеја; коришћење одговарајуће литературе за упознавање одлика жанра и поетике писца (код ауторских дела); методичку обраду непознатих речи; анализу тематско-мотивских оквира за усмено изражавање деце и састављање плана; коришћење одговарајућих извора за прикупљање језичких примера и правила, груписање примера према одабраним критеријумима; избор реалних ситуација и одговарајућих образаца учтивог обраћања за ситуационе и разговорне игре; избор одговарајуће грађе из других развојних области и успостављање корелације (истицање природних веза међу садржајима различитих развојних области) или интеграције садржајâ итд.
  • Методичко студирање задате ситуације учења
  • Писање припреме (прве верзије) и скицирање очигледних средстава. Тек пошто је прикупио и класификовао одговарајућу грађу, проучио задату стручну литературу и разумео циљ своје активности, студент приступа писању припреме. При томе осмишљава и скицира очигледна средства имајући у виду њихову функцију да деци олакшају сазнавање и разумевање одабране грађе.

Инструктивне вежбе

Инструктивне вежбе су обавезни део наставног процеса. Ако студент неоправдано изостане са инструктивних вежби које су предвиђене за припремање његове ситуације учења или на њих дође неприпремљен, тиме губи и свој термин за извођење ситуације учењау вежбаоници.

Сви студенти су обавезни да на инструктивне вежбе донесу одговарајуће методичке студије и својеручне белешке препоручених стручних текстова. Поред тога, сви студенти учествују у анализи препорученог стручног текста, у изражајном читању и тумачењу књижевних текстова, предлажу примере за језичке вежбе, износе сугестије за методичко обликовање задатака својих колега и та се њихова активност вреднује. Посебну пажњу јединици посвећују студенти који ће у истој узрасној групи изводити активност у некој од наредних недеља.

Инструктивне вежбе састоје се из три етапе: 1) анализе припремљених студија, 2) провежбавање одабраних делова студија, 3) усавршавање студија и скица тока ситуације учења: у оквиру студентског тима и са наставником.

У термину вежби у којем се студент припрема за самосталну активност, он на инструктивне вежбе доноси готову студију за своју ситуацију учења, а изнесене предлоге колеге и наставник на часу анализирају и дају сугестије за развијање и поправљање. Након инструктивних вежби, студент приступа стварању припреме према смерницама добијеним од колега и наставника на инструктивним вежбама и припрема очигледна средства.

Практичне вежбе у вежбаоници

У складу са распоредом, студент током боравка у вртићу

  • упознаје васпитну групу у којој ће боравити приликом неке од наредних посета и изводити самосталну активност,
  • изводи самосталну активност, 
  • посматра активности колега из групе и води дневник вежбаонице – стручне белешке.

Упознавање узрасне групе. Организовано, у пратњи наставника, студенти одлазе у вртић и бораве у васпитној групи у којој ће у наредној недељи самостално водити задату активност. Студент упознаје васпитно-образовне могућности рада у тој групи и ствара погодну сазнајну атмосферу за предстојећу самосталну активност, која ће бити реализована у наредноj недељи. Нацрт за упознавање дечје групе студент предаје наставнику на дан упознавања групе. Овај нацрт треба да садржи детаљан опис начина на који студент планира да испитује карактеристике и интересовања групе који су му важни за осмишљавање самосталне активности или да припрема услове за што природнији приступ деци у току будуће усмерене активности

Извођење ситуације учења. У складу са распоредом, студент у току семестра самостално води једну ситуацију учења. У току њеног вођења посебно обраћа пажњу на следеће важне елементе васпитно-образовног рада. Планира организацију простора у раду са децом, али и место на коме ће бити смештени студенти који активност посматрају. Води рачуна о безбедности деце. Смишља могућности за кретање деце у току активности и могуће инструкције за успостављање формације (користити тематске подстицаје, очигледна средства, глумачке вештине). Негује културу слушања подржавањем и подстицањем пожељних облика понашања код деце. Деци даје прихватљив говорни модел и у свом говору користи форме учтивог обраћања. У први план ставља говор деце, а не свој. Даје јасне инструкције и у њима комбинује различите начине обраћања (демонстрација, питање, проблемска ситуација, налог). У току активности васпитач треба да се креће и да невербално подржава и сугерише садржај који жели вербално да саопшти. Деци се обраћа разговетно, сугестивно и подстицајно. Води хеуристичке дијалоге и пружа психолошку подршку дечјим вербалним реакцијама. Успоставља са децом однос пун уважавања. 

Посматрање ситуација учења и вођење дневника вежбаонице. Осим што се припремају и изводе самосталну активност, студенти учествују у раду групе током инструктивних вежби и при коментарисању посматраних активности. Сваки студент о томе води стручне белешке. На основу бележака о активностима студент формира дневник. Дневник у зимском семестру треба да садржи списак посматраних (сниманих) активности, најмање 6 снимака (3 из групе у којој студент борави и 3 из других, које посећује) са свим прилозима и методичком анализом, као и забелешке из прочитане испитне литературе, нацрт упознавања групе, методичку студију (једну или две, зависно од области коју обрађује самостално), сопствену (и групну) припрему. Дневник треба да буде што потпунији и богатији, јер студент на испиту, између осталог, добија задатак да на основу својих стручних бележака одговори на испитна питања на основу практичних вежби.

Снимак активности садржи:

  1. опште и методичке податке о извођењу активности (име студента, датум, назив вртића, узраст деце, име васпитача; назив ситуације учења, циљ, методе и облике васпитно-образовног рада);
  2. ток ситуације (најважнија питања и специфични одговори деце, активности васпитача и деце, опис и начин коришћења средстава) представљен у три колоне: 1. назив етапе, 2. активност васпитача, 3. активност деце;
  3. прилоге (књижевни текст – оригиналну и адаптирану верзију, фотографије или скице очигледних средстава) и
  4. стручни коментар, сачињен на основу бележака са вежби и на основу испитних питања за практичне вежбе.

Организационе напомене. У вртић вежбаоницу треба доћи најкасније у 8.20. Обавезно је понети важећу санитарну књижицу, униформу и чисту обућу. Као гости у предшколском објекту и представници свог факултета, потребно је да пазимо на уредност, хигијену, пристојност у облачењу, понашању и комуникацији с васпитачима, родитељима и децом.

Методичке анализе одржаних практичних вежби

Ситуације учења које студенти воде у оквиру практичних вежби предмет су дискусија о поступцима и проблемима у подстицању развоја говора деце. Студенти активно учествују у анализама, а своја размишљања поткрепљују аргументима из стручних бележака. Наставник води дискусију, расветљава предшколске ситуације с теоријског становишта и предлаже могућа практична решења и импликације изнетих становишта и вреднује активност студената.